Πρόταση-σοκ για χαράτσι 7 ευρώ στα δέματα από Shein και Temu

Ο Σύνδεσμος Ηλεκτρονικού Εμπορίου εισηγείται εθνικό τέλος για τις παραγγελίες από Κίνα, με στόχο τη στήριξη των ελληνικών επιχειρήσεων.

Πρόταση-σοκ για χαράτσι 7 ευρώ στα δέματα από Shein και Temu

Μια πρόταση που αναμένεται να προκαλέσει έντονες συζητήσεις κατατέθηκε από τον Ελληνικό Σύνδεσμο Ηλεκτρονικού Εμπορίου (GR.EC.A), ο οποίος ζητά την επιβολή τέλους 7 ευρώ σε κάθε δέμα που εισάγεται από τρίτες χώρες, όπως είναι η Κίνα

Το μέτρο στοχεύει κυρίως στις δημοφιλείς πλατφόρμες Shein και Temu, που τα τελευταία χρόνια έχουν σαρώσει τις ηλεκτρονικές αγορές στην Ελλάδα, αφήνοντας πίσω τους μικρομεσαίες επιχειρήσεις και προκαλώντας σημαντικές απώλειες για το Δημόσιο.

Σύμφωνα με τον GR.EC.A, οι κινεζικές πλατφόρμες «παίζουν με άλλους κανόνες», διαθέτοντας φθηνά προϊόντα αμφιβόλου ποιότητας, ενώ την ίδια ώρα οι ελληνικές επιχειρήσεις αδυνατούν να ανταγωνιστούν.

«Δεν γίνεται οι εκτός Ε.Ε. να παίζουν με άλλους κανόνες», τονίζει ο Σύνδεσμος, υπενθυμίζοντας πως Γαλλία και Ρουμανία έχουν ήδη υιοθετήσει ανάλογες πρακτικές. Τα έσοδα που θα συγκεντρωθούν, προτείνεται να διατεθούν στον ψηφιακό μετασχηματισμό και στην εξωστρέφεια των ελληνικών επιχειρήσεων.

Σαρώνουν οι παραγγελίες από Κίνα

Η Temu και η Shein έχουν καταφέρει να διεισδύσουν βαθιά στις συνήθειες των Ελλήνων καταναλωτών. Σύμφωνα με τις τελευταίες έρευνες, ένας στους πέντε πολίτες έχει ήδη πραγματοποιήσει αγορές από τις δύο πλατφόρμες, με τον τζίρο να εκτινάσσεται και να αναμένεται αύξηση 50% μέσα στο 2025.

Τα προϊόντα που προτιμούν περισσότερο οι Έλληνες είναι τα ρούχα, ενώ σημαντικό μερίδιο κατέχουν και τα ηλεκτρονικά είδη αλλά και τα είδη σπιτιού.

Οι απώλειες για το Δημόσιο

Η εικόνα πίσω από τις χαμηλές τιμές δεν είναι καθόλου θετική. Τα στοιχεία της ΕΣΕΕ αποκαλύπτουν ότι μόνο το 2024 οι Έλληνες ξόδεψαν από 529 έως 627 εκατομμύρια ευρώ σε αγορές από Shein και Temu, ποσό που αντιστοιχεί έως και στο 21% του συνόλου των online αγορών στη χώρα.

Οι απώλειες για τα κρατικά έσοδα εκτιμώνται σε 105 έως 115 εκατομμύρια ευρώ, ενώ εξαιτίας αυτής της «εκροής» χάθηκαν 4.700 – 5.600 θέσεις εργασίας. Με τους δημοσιονομικούς πολλαπλασιαστές, οι συνολικές απώλειες φτάνουν ακόμη και τα 204 εκατομμύρια ευρώ.

Επενδύσεις δισεκατομμυρίων σε διαφήμιση

Πέρα από τις εξαιρετικά χαμηλές τιμές, οι πλατφόρμες έχουν επενδύσει τεράστια ποσά στη διαφήμιση. Μετά την κατάργηση του de minimis στις Ηνωμένες Πολιτείες, Shein και Temu έστρεψαν το ενδιαφέρον τους στην Ευρώπη, διαθέτοντας 1,4 δισ. ευρώ για καμπάνιες.

«Πλέον είναι ζήτημα ζωής ή θανάτου», δήλωσε χαρακτηριστικά ο Σταύρος Καφούνης, πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Αθηνών, μιλώντας στο Παγκόσμιο Συνέδριο Λιανεμπορίου στη Νέα Υόρκη, με όλους τους εκπροσώπους του κλάδου να ζητούν αποφασιστικά μέτρα.

Το εάν το μέτρο θα υιοθετηθεί από την ελληνική κυβέρνηση μένει να φανεί, ωστόσο η συζήτηση για τον τρόπο αντιμετώπισης της «εισβολής» των κινεζικών πλατφορμών έχει μόλις ξεκινήσει.

Avatar photo

Ανδρέας Μόσχος

Ο Ανδρέας Μόσχος είναι μέλος της συντακτικής ομάδας του Postnow.gr και αγαπάει τη δημοσιογραφία γιατί του δίνει τη δυνατότητα να μεταφέρει τις ειδήσεις με τρόπο απλό και κατανοητό για όλους. Ασχολείται καθημερινά με θέματα που επηρεάζουν τη ζωή μας – από την κοινωνία και την οικονομία μέχρι τις μικρές λεπτομέρειες της καθημερινότητας. Πιστεύει στην αξία της σωστής πληροφόρησης και γράφει με στόχο να είναι πάντα δίπλα στον αναγνώστη, με λόγο καθαρό, άμεσο και ανθρώπινο.