Αλλάζουν τα όρια ηλικίας, ποιοι χάνουν το δίπλωμα οδήγησης

Ο νέος Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας φέρνει αυστηρή επαναξιολόγηση ηλικιωμένων οδηγών με ψηφιακό έλεγχο ιατρικών γνωματεύσεων και ανανέωσης διπλώματος.

Αλλάζουν τα όρια ηλικίας, ποιοι χάνουν το δίπλωμα οδήγησης

Αλλαγές που αναμένεται να επηρεάσουν χιλιάδες ηλικιωμένους οδηγούς φέρνει ο νέος Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας, ο οποίος στοχεύει στην ενίσχυση της οδικής ασφάλειας και στη μείωση των τροχαίων ατυχημάτων, θέτοντας στο επίκεντρο τη διαδικασία ανανέωσης της άδειας οδήγησης για όσους έχουν περάσει το 65ο έτος της ηλικίας τους.

Ο νέος ΚΟΚ επιχειρεί να εντοπίσει και να απομακρύνει από τους δρόμους εκείνους που δεν διαθέτουν πλέον την αναγκαία ικανότητα και τα αντανακλαστικά για ασφαλή οδήγηση, δίνοντας έμφαση σε μια αυστηρότερη και ψηφιακά ελεγχόμενη διαδικασία αξιολόγησης της υγείας και της συνολικής κατάστασης ενός οδηγού τρίτης ηλικίας.

Οι αλλαγές επικεντρώνονται στον τρόπο με τον οποίο ανανεώνονται οι άδειες οδήγησης, εισάγοντας ένα νέο πλαίσιο συνεχούς ελέγχου που υποχρεώνει τον ηλικιωμένο οδηγό να αποδεικνύει ότι εξακολουθεί να είναι ικανός να χειριστεί το όχημά του με ασφάλεια, ειδικά μετά από εμπλοκή σε τροχαίο ατύχημα.

Από τη στιγμή που ένας οδηγός συμπληρώνει τα 65 χρόνια, οι ιατρικές εξετάσεις που υποχρεούται να υποβληθεί θα καταγράφονται σε ένα προσβάσιμο ψηφιακό αρχείο στο οποίο θα εμφανίζεται και ο ιατρός που εξέδωσε τη γνωμάτευση, ενισχύοντας τη διαφάνεια και τη δυνατότητα ελέγχου από τις αρμόδιες υπηρεσίες.

Στον ψηφιακό φάκελο θα ενσωματώνεται και το ιατρικό ιστορικό μέσω των δεδομένων της ΗΔΙΚΑ, επιτρέποντας στις αρχές να διασταυρώνουν τις γνωματεύσεις των γιατρών με τις πραγματικές παθήσεις και την κατάσταση υγείας του οδηγού, ώστε να διαπιστώνεται αν η ανανέωση του διπλώματος έγινε με σωστές και νόμιμες διαδικασίες.

Σε περιπτώσεις εμπλοκής σε ατύχημα, η κατάσταση υγείας του ηλικιωμένου οδηγού θα επαναξιολογείται πλήρως, ενώ θα εξετάζονται ξανά οι ιατρικές γνωματεύσεις της τελευταίας ανανέωσης για να διαπιστωθεί αν ήταν ακριβείς ή παραπλανητικές, κάτι που θα έχει συνέπειες και για τους γιατρούς που παρείχαν τις απαραίτητες εγκρίσεις.

Η νέα ρύθμιση προβλέπει ότι η ευθύνη δεν θα βαραίνει μόνο τον οδηγό που ενδεχομένως απέκρυψε προβλήματα υγείας, αλλά και τους γιατρούς που υπέγραψαν αμφισβητήσιμες γνωματεύσεις, ανοίγοντας τον δρόμο για έλεγχο ευθυνών και πιθανές ποινικές ή διοικητικές συνέπειες.

Το θέμα της αξιολόγησης της οδήγησης ηλικιωμένων απασχολεί ολόκληρο τον δυτικό κόσμο, καθώς ο αριθμός των οδηγών προχωρημένης ηλικίας αυξάνεται σταθερά χωρίς να υπάρχει πάντα ξεκάθαρη εικόνα για το αν διαθέτουν τα νευρολογικά και σωματικά αντανακλαστικά που απαιτεί η ασφαλής κυκλοφορία.

Ο νέος ΚΟΚ φιλοδοξεί να φέρει μεγαλύτερη ασφάλεια στα οδικά δίκτυα, αποφεύγοντας τραγικά περιστατικά που συχνά συνδέονται με αδυναμία ανταπόκρισης ηλικιωμένων οδηγών σε απρόβλεπτες συνθήκες, υιοθετώντας ένα σύστημα αυστηρής παρακολούθησης που δεν αφήνει περιθώρια για καταχρήσεις.

Η ενσωμάτωση της ψηφιακής τεχνολογίας και η άμεση πρόσβαση των αρχών σε ιατρικά δεδομένα αποτελούν τα βασικά εργαλεία των νέων διατάξεων, που στοχεύουν όχι στην «τιμωρία» των ηλικιωμένων, αλλά στη διασφάλιση ότι στον δρόμο κυκλοφορούν μόνο όσοι πραγματικά μπορούν να ανταποκριθούν στις απαιτήσεις της οδήγησης.

Avatar photo

Ανδρέας Μόσχος

Ο Ανδρέας Μόσχος είναι μέλος της συντακτικής ομάδας του Postnow.gr και αγαπάει τη δημοσιογραφία γιατί του δίνει τη δυνατότητα να μεταφέρει τις ειδήσεις με τρόπο απλό και κατανοητό για όλους. Ασχολείται καθημερινά με θέματα που επηρεάζουν τη ζωή μας – από την κοινωνία και την οικονομία μέχρι τις μικρές λεπτομέρειες της καθημερινότητας. Πιστεύει στην αξία της σωστής πληροφόρησης και γράφει με στόχο να είναι πάντα δίπλα στον αναγνώστη, με λόγο καθαρό, άμεσο και ανθρώπινο.