Ανείπωτη απώλεια: Πέθανε η Κική Μορφωνιού

Η σπουδαία μεσόφωνος της Εθνικής Λυρικής Σκηνής αφήνει πίσω της ανεκτίμητο έργο, αναμνήσεις και μια ιστορική διαδρομή που σημάδεψε την ελληνική όπερα.

Ανείπωτη απώλεια: Πέθανε η Κική Μορφωνιού

Βαθιά θλίψη προκάλεσε στον καλλιτεχνικό κόσμο η είδηση του θανάτου της Κικής Μορφωνιού, η οποία έφυγε από τη ζωή την Πέμπτη 18 Δεκεμβρίου 2025. Η κορυφαία μεσόφωνος υπήρξε μια από τις σπουδαιότερες ερμηνεύτριες της λυρικής τέχνης στην Ελλάδα, με μια εντυπωσιακή καριέρα που εκτεινόταν σε τρεις δεκαετίες και άφησε ανεξίτηλο αποτύπωμα στην Εθνική Λυρική Σκηνή.

Η Μορφωνιού ερμήνευσε όλο το μεγάλο ρεπερτόριο της μεσοφώνου, συμμετέχοντας σε περισσότερες από σαράντα όπερες και πάνω από ενενήντα παραγωγές ή αναβιώσεις. Η καλλιτεχνική της πορεία συνδέθηκε στενά με την ιστορία της ΕΛΣ, όπου οι εμφανίσεις της θεωρούνται ακόμη και σήμερα σημείο αναφοράς για νέους και έμπειρους καλλιτέχνες.

Ανάμεσα στις πιο λαμπρές στιγμές της, ξεχωρίζουν οι κοινές εμφανίσεις της με τη Μαρία Κάλλας στο Αρχαίο Θέατρο της Επιδαύρου το 1960 και 1961, όπου συμμετείχε στη «Νόρμα» και τη «Μήδεια». Τα ιστορικά αυτά γεγονότα έχουν μείνει βαθιά χαραγμένα στη μνήμη της ελληνικής όπερας και συχνά αναφέρονται ως μοναδικές στιγμές καλλιτεχνικής σύμπραξης.

Γεννημένη το 1936 στην Αθήνα, η Μορφωνιού ξεκίνησε τις σπουδές της στο πιάνο με τη Φώφη Βαφειάδου και στο τραγούδι με την Ειρήνη Σκέπερς στο Εθνικό Ωδείο, από όπου αποφοίτησε το 1956 με πρώτο βραβείο και αριστείο εξαιρετικής επίδοσης. Στη συνέχεια συνέχισε με κρατική υποτροφία στο Μιλάνο, μαθητεύοντας δίπλα στους σπουδαίους αρχιμουσικούς Αντόνιο Τονίνι και Αντόνιο Ναρντούκι, εμπειρία που απογείωσε τεχνικά και ερμηνευτικά την καλλιτεχνική της ταυτότητα.

Το 1958 εντάχθηκε στην Εθνική Λυρική Σκηνή, αρχικά ως χορωδός, όμως πολύ σύντομα ξεχώρισε για το ταλέντο και τη μουσικότητά της, υπογράφοντας συμβόλαιο μονωδού ως μόνιμο στέλεχος. Για σχεδόν τρεις δεκαετίες τραγούδησε βασικούς ρόλους σε έργα όπως «Φάουστ», «Κάρμεν», «Ο κουρέας της Σεβίλλης», «Ο τροβαδούρος», «Τζοκόντα», αλλά και σε πολλές πρώτες παρουσιάσεις σπουδαίων έργων για το ελληνικό κοινό.

Η παρουσία της δεν περιορίστηκε στην Ελλάδα, καθώς συμμετείχε σε διεθνή φεστιβάλ, όπως το Σπολέτο και το Τράπανι, ενώ βρέθηκε και σε φεστιβάλ σε Κέρκυρα, Ηράκλειο, Αθηνών και Θεσσαλονίκης. Συνεργάστηκε με κορυφαίες ορχήστρες, μεταξύ των οποίων η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών, η Κρατική Ορχήστρα Θεσσαλονίκης, η Συμφωνική Ορχήστρα της ΕΡΤ, αλλά και οι ραδιοφωνικές ορχήστρες Βρυξελλών και Κολωνίας.

Από το 1974 δίδαξε στο Ωδείο Αθηνών, συμβάλλοντας στη διαμόρφωση μιας νέας γενιάς λυρικών καλλιτεχνών. Παράλληλα, ηχογράφησε έργα μεγάλων Ελλήνων συνθετών, όπως Καλομοίρη, Θεοδωράκη και Χατζηαποστόλου, διατηρώντας ζωντανή την ελληνική δημιουργία στο παγκόσμιο μουσικό στερέωμα. Στη δεκαετία του ’90 υπήρξε μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου της ΕΛΣ, συνεχίζοντας να στηρίζει τον οργανισμό με το κύρος και την εμπειρία της.

Το 2023, η Εθνική Λυρική Σκηνή τίμησε την Κική Μορφωνιού κατά την έναρξη των εκδηλώσεων για τα εκατό χρόνια από τη γέννηση της Μαρίας Κάλλας, με τον Γιώργο Κουμεντάκη να της απονέμει τιμητική πλακέτα για «τη σπουδαία συνεισφορά της στη λυρική τέχνη, τις αξεπέραστες ερμηνείες της, αλλά και για το ήθος, την αγάπη και την αφοσίωσή της». Η τελευταία της δημόσια εμφάνιση ήταν στο ντοκιμαντέρ της ΕΛΣ για τη Μαρία Κάλλας, όπου μίλησε για τη συνεργασία τους στην Επίδαυρο.

Η Διοίκηση και το προσωπικό της ΕΛΣ εξέφρασαν τη βαθιά τους συγκίνηση και τα ειλικρινή συλλυπητήριά τους, τιμώντας μια καλλιτέχνιδα που συνέδεσε το όνομά της με την ιστορία της ελληνικής όπερας και άφησε πίσω της μια παρακαταθήκη ανεκτίμητης αξίας.

Avatar photo

Ανδρέας Μόσχος

Ο Ανδρέας Μόσχος είναι μέλος της συντακτικής ομάδας του Postnow.gr και αγαπάει τη δημοσιογραφία γιατί του δίνει τη δυνατότητα να μεταφέρει τις ειδήσεις με τρόπο απλό και κατανοητό για όλους. Ασχολείται καθημερινά με θέματα που επηρεάζουν τη ζωή μας – από την κοινωνία και την οικονομία μέχρι τις μικρές λεπτομέρειες της καθημερινότητας. Πιστεύει στην αξία της σωστής πληροφόρησης και γράφει με στόχο να είναι πάντα δίπλα στον αναγνώστη, με λόγο καθαρό, άμεσο και ανθρώπινο.