Χιλιάδες οδηγοί θα χάσουν το δίπλωμα οδήγησης – Τι πρέπει να κάνετε

Η Ευρωπαϊκή Ένωση φέρνει επανάσταση στην οδήγηση: Ψηφιακό δίπλωμα, αυστηρότεροι έλεγχοι και κοινές ποινές σε όλα τα κράτη-μέλη. Ποιοι θα δουν το δίπλωμά τους να ανακαλείται.

Χιλιάδες οδηγοί θα χάσουν το δίπλωμα οδήγησης - Τι πρέπει να κάνετε

Η Ευρώπη γυρίζει σελίδα στον τρόπο που αντιλαμβάνεται την οδική ασφάλεια και τη χορήγηση αδειών οδήγησης. Η νέα οδηγία που ενέκρινε η Επιτροπή Μεταφορών του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου ανατρέπει όσα γνωρίζαμε μέχρι σήμερα, με τα παραδοσιακά έντυπα διπλώματα να αντικαθίστανται σταδιακά από ψηφιακές άδειες που θα αποθηκεύονται στο κινητό μέσω του ευρωπαϊκού ψηφιακού πορτοφολιού.

Η μεταρρύθμιση αυτή φέρνει υποχρεωτικούς ιατρικούς ελέγχους, δοκιμαστική περίοδο για νέους οδηγούς, αλλά και πανευρωπαϊκή ισχύ των ποινών, πράγμα που σημαίνει ότι ένας οδηγός που τιμωρείται στη Γαλλία ή στην Ιταλία θα τιμωρείται αυτόματα και στη χώρα του.

Η αλλαγή δεν είναι μόνο τεχνική, αλλά βαθιά ουσιαστική: στόχος είναι η ενιαία ευρωπαϊκή πολιτική για την οδική ασφάλεια, με διαφάνεια, τεχνολογική πρόοδο και ισότιμη αντιμετώπιση όλων των οδηγών. Όπως σημειώνουν αξιωματούχοι της Ε.Ε., η μεταρρύθμιση αποσκοπεί στη μείωση των τροχαίων δυστυχημάτων και στην ενίσχυση της κουλτούρας υπευθυνότητας στον δρόμο.

Οι πολίτες θα μπορούν να έχουν πρόσβαση στο δίπλωμά τους ψηφιακά, ενώ παράλληλα θα υπάρχει η δυνατότητα φυσικού αντιγράφου για όσους το επιθυμούν. Ωστόσο, η Ε.Ε. τονίζει πως το ψηφιακό δίπλωμα θα αποτελεί πλέον το κύριο έγγραφο ταυτοποίησης για τους οδηγούς σε όλη την Ευρώπη.

Πέρα από την ψηφιακή μετάβαση, σημαντική είναι και η εισαγωγή της διετούς δοκιμαστικής περιόδου για όλους τους νέους οδηγούς. Κατά τη διάρκεια αυτής, θα ισχύουν αυστηρότεροι κανόνες για την κατανάλωση αλκοόλ, τη χρήση ζώνης και τη συμπεριφορά στον δρόμο. Ακόμα και μικρές παραβάσεις μπορεί να οδηγήσουν σε αναστολή ή αφαίρεση του διπλώματος, ενώ οι υποχρεωτικοί ιατρικοί έλεγχοι θα περιλαμβάνουν οφθαλμολογική και καρδιολογική εξέταση.

Για όσους οδηγούς εργάζονται επαγγελματικά, η Ε.Ε. ανοίγει τον δρόμο σε νεότερες ηλικίες: τα φορτηγά θα μπορούν να οδηγούνται από 18χρονους με πιστοποίηση επαγγελματικής κατάρτισης, ενώ 17χρονοι θα έχουν τη δυνατότητα να αποκτήσουν εμπειρία υπό επίβλεψη.

Επιπλέον, οι κυρώσεις αποκτούν πλέον πανευρωπαϊκή ισχύ. Ένας οδηγός που χάνει το δίπλωμά του στη Γερμανία, δεν θα μπορεί να οδηγεί ούτε στην Ελλάδα – καθώς το νέο καθεστώς προβλέπει ανταλλαγή πληροφοριών και ενοποιημένες ποινές μεταξύ των κρατών-μελών.

Η διάρκεια ισχύος των διπλωμάτων οδήγησης αλλάζει επίσης. Για τα αυτοκίνητα και τις μοτοσικλέτες, η ισχύς τους θα φτάνει έως και 15 έτη, ενώ για φορτηγά και λεωφορεία θα είναι μικρότερη, με συχνότερες ανανεώσεις και ιατρικούς ελέγχους.

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή εκτιμά ότι η νέα οδηγία θα τεθεί σε ισχύ μέσα στα επόμενα δύο χρόνια, ενώ ορισμένες χώρες ενδέχεται να χρειαστούν περισσότερο χρόνο για να προσαρμόσουν τις υποδομές τους. Παράλληλα, τονίζεται ότι όσοι οδηγοί δεν συμμορφωθούν με τους νέους κανόνες ή αποτύχουν στους ελέγχους, κινδυνεύουν να χάσουν το δίπλωμά τους προσωρινά ή οριστικά.

Πρόκειται για μια ριζική αναμόρφωση του πλαισίου της οδήγησης στην Ευρώπη – μια τομή που αλλάζει όχι μόνο τον τρόπο που οδηγούμε, αλλά και τη σχέση μας με την τεχνολογία και την ασφάλεια.

Avatar photo

Ανδρέας Μόσχος

Ο Ανδρέας Μόσχος είναι μέλος της συντακτικής ομάδας του Postnow.gr και αγαπάει τη δημοσιογραφία γιατί του δίνει τη δυνατότητα να μεταφέρει τις ειδήσεις με τρόπο απλό και κατανοητό για όλους. Ασχολείται καθημερινά με θέματα που επηρεάζουν τη ζωή μας – από την κοινωνία και την οικονομία μέχρι τις μικρές λεπτομέρειες της καθημερινότητας. Πιστεύει στην αξία της σωστής πληροφόρησης και γράφει με στόχο να είναι πάντα δίπλα στον αναγνώστη, με λόγο καθαρό, άμεσο και ανθρώπινο.