ΕΛΤΑ: Τι κρύβεται πίσω από το «λουκέτο» στα 204 καταστήματα – Τι αλλάζει για τους εργαζομένους και τους πολίτες

Η απόφαση για το κλείσιμο 204 καταστημάτων των Ελληνικών Ταχυδρομείων προκαλεί πολιτικό σεισμό και έντονη ανησυχία για το μέλλον των εργαζομένων και της ταχυδρομικής εξυπηρέτησης στην περιφέρεια.

ΕΛΤΑ: Τι κρύβεται πίσω από το «λουκέτο» στα 204 καταστήματα – Τι αλλάζει για τους εργαζομένους και τους πολίτες

Αναστάτωση έχει προκληθεί μετά την ανακοίνωση των Ελληνικών Ταχυδρομείων (ΕΛΤΑ) για την αναστολή λειτουργίας 204 καταστημάτων σε ολόκληρη τη χώρα. Η είδηση προκάλεσε αντιδράσεις τόσο σε τοπικές κοινωνίες όσο και στο πολιτικό πεδίο, με το ζήτημα να φτάνει στη Βουλή την ερχόμενη εβδομάδα, στο πλαίσιο κοινής συνεδρίασης των Επιτροπών Οικονομικών και Δημόσιας Διοίκησης.

Η διοίκηση των ΕΛΤΑ μιλά για μια «αναγκαία υπηρεσιακή απόφαση», στο πλαίσιο εξορθολογισμού και βιωσιμότητας του οργανισμού, που εδώ και χρόνια αντιμετωπίζει σημαντικά οικονομικά προβλήματα. Όπως αναφέρουν, η λειτουργία δεκάδων καταστημάτων με μηδενική εμπορική δραστηριότητα και ζημίες έως και 150.000 ευρώ ετησίως ανά σημείο, καθιστούσε αδύνατη τη συνέχιση της παρουσίας τους.

Σύμφωνα με τον κυβερνητικό εκπρόσωπο Παύλο Μαρινάκη, η απόφαση ήταν «υπηρεσιακή και αναγκαία», ενταγμένη στο πλαίσιο ενός σχεδίου αναδιάρθρωσης που υλοποιείται τα τελευταία χρόνια. Όπως τόνισε, «καμία θέση εργασίας δεν κινδυνεύει», επισημαίνοντας ότι οι μόνιμοι υπάλληλοι των ΕΛΤΑ θα παραμείνουν στις θέσεις τους, ενώ στόχος είναι να «μπει τάξη σε έναν οργανισμό που για χρόνια λειτουργούσε με αταξία εις βάρος του φορολογούμενου».

Ο κ. Μαρινάκης σημείωσε ακόμη ότι το κόστος λειτουργίας των καταστημάτων ανέρχεται σε περίπου 30 εκατομμύρια ευρώ ετησίως, επισημαίνοντας ότι «τα ΕΛΤΑ δεν μπορούν να παραμένουν ζημιογόνα όταν λιγότερο από το 10% των εσόδων τους προέρχεται από τα φυσικά καταστήματα, ενώ αυτά ευθύνονται για σχεδόν το 45% του συνολικού κόστους λειτουργίας».

Από την πλευρά του, ο διευθύνων σύμβουλος των ΕΛΤΑ, Γρηγόρης Σκλήκας, υπογράμμισε ότι η νέα εποχή των Ταχυδρομείων θα στηρίζεται στο μοντέλο «ΕΛΤΑ κατ’ οίκον», το οποίο θα προσφέρει όλες τις υπηρεσίες εξ αποστάσεως. «Κανένα νησί δεν θα μείνει χωρίς κατάστημα και κανένας Έλληνας χωρίς ταχυδρόμο», δήλωσε χαρακτηριστικά, προσθέτοντας πως κάθε πολίτης θα μπορεί να εξυπηρετείται στο σπίτι του, «με τον ίδιο άνθρωπο που τον εξυπηρετούσε πάντα, αλλά τώρα πιο γρήγορα, πιο απλά και πιο ψηφιακά».

Ο μετασχηματισμός των ΕΛΤΑ περιλαμβάνει μια σειρά ενεργειών που έχουν ήδη δρομολογηθεί:

Συνένωση με την ΕΛΤΑ Courier, ώστε να υπάρξει ενιαία εμπορική παρουσία.

Ανανέωση του στόλου με 250 υβριδικά και 250 ηλεκτρικά οχήματα.

Ψηφιοποίηση υπηρεσιών και εκπαίδευση προσωπικού.

Ανάπτυξη κινητών μονάδων για απομακρυσμένες περιοχές.

Η Καθολική Ταχυδρομική Υπηρεσία διασφαλίζεται πλήρως, καθώς κάθε νησί θα διατηρεί τουλάχιστον ένα φυσικό κατάστημα, ενώ στις υπόλοιπες περιοχές η εξυπηρέτηση θα γίνεται μέσω αγροτικών ταχυδρόμων, κινητών μονάδων και συνεργαζόμενων πρακτορείων, πάντα υπό το εμπορικό σήμα των ΕΛΤΑ ή της ΕΛΤΑ Courier.

Ωστόσο, η απόφαση δεν παύει να έχει πολιτικές και κοινωνικές προεκτάσεις. Πολλοί τοπικοί φορείς εκφράζουν ανησυχία για την απομόνωση των επαρχιακών περιοχών, ειδικά των νησιών και των ορεινών κοινοτήτων, όπου τα ταχυδρομεία εξυπηρετούν ηλικιωμένους και μικρές επιχειρήσεις. Οι εργαζόμενοι, από την άλλη, ζητούν σαφείς εγγυήσεις για το εργασιακό τους μέλλον και τους όρους μετακίνησής τους.

Τα ΕΛΤΑ, που αποτελούν έναν από τους πιο ιστορικούς δημόσιους οργανισμούς της χώρας, προσπαθούν να προσαρμοστούν στην ψηφιακή εποχή και στον ανταγωνισμό των ιδιωτικών εταιρειών ταχυμεταφορών. Η επιβίωσή τους, όπως τονίζει η διοίκηση, περνά αναγκαστικά μέσα από τη μείωση κόστους, τον εκσυγχρονισμό των υπηρεσιών και τη μετάβαση σε πιο ευέλικτο μοντέλο λειτουργίας.

Αν και η λίστα με τα 204 καταστήματα που κλείνουν περιλαμβάνει σημεία σε όλη τη χώρα —από την Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη μέχρι τα πιο μικρά νησιά—, η διοίκηση υπογραμμίζει ότι «ο πολίτης δεν θα μείνει χωρίς εξυπηρέτηση», καθώς οι νέες τεχνολογίες και το δίκτυο των κινητών μονάδων θα καλύψουν πλήρως τα κενά.

Το επόμενο διάστημα αναμένεται να διεξαχθεί συζήτηση στη Βουλή, όπου θα τεθούν όλα τα ζητήματα που προκύπτουν — τόσο για την πρόσβαση των πολιτών στις υπηρεσίες, όσο και για τα εργασιακά δικαιώματα των υπαλλήλων.

Το μόνο σίγουρο είναι ότι τα ΕΛΤΑ βρίσκονται στο κατώφλι μιας νέας εποχής, με στόχο να επιβιώσουν σε ένα περιβάλλον που αλλάζει ραγδαία, αλλά και να διατηρήσουν τον κοινωνικό τους χαρακτήρα.

Avatar photo

Ανδρέας Μόσχος

Ο Ανδρέας Μόσχος είναι μέλος της συντακτικής ομάδας του Postnow.gr και αγαπάει τη δημοσιογραφία γιατί του δίνει τη δυνατότητα να μεταφέρει τις ειδήσεις με τρόπο απλό και κατανοητό για όλους. Ασχολείται καθημερινά με θέματα που επηρεάζουν τη ζωή μας – από την κοινωνία και την οικονομία μέχρι τις μικρές λεπτομέρειες της καθημερινότητας. Πιστεύει στην αξία της σωστής πληροφόρησης και γράφει με στόχο να είναι πάντα δίπλα στον αναγνώστη, με λόγο καθαρό, άμεσο και ανθρώπινο.