Κενά στα σχολεία: «Κλείδωσε» η β’ φάση προσλήψεων – Τι απαντά η Σοφία Ζαχαράκη για το χάος

Χιλιάδες κενά στα σχολεία παραλύουν το πρόγραμμα, με το Υπουργείο να επισπεύδει τις προσλήψεις και να δίνει εξηγήσεις.

Κενά στα σχολεία: «Κλείδωσε» η β’ φάση προσλήψεων – Τι απαντά η Σοφία Ζαχαράκη για το χάος

Η νέα σχολική χρονιά 2025-2026 ξεκίνησε με σοβαρές δυσκολίες, καθώς οι ελλείψεις εκπαιδευτικών ξεπερνούν τις 10.000, αφήνοντας πολλά σχολεία με υπολειτουργικά τμήματα. Παρά την πρώτη φάση πρόσληψης αναπληρωτών, που έφερε στις αίθουσες περίπου 24.000 δασκάλους και καθηγητές, το πρόβλημα παραμένει τεράστιο, με τα ολοήμερα προγράμματα να μην μπορούν να λειτουργήσουν κανονικά και την ειδική αγωγή να βρίσκεται στα όριά της.

Εκπαιδευτικοί καταγγέλλουν πως η κατάσταση δεν μπορεί να αντιμετωπίζεται με «λογικές διαχείρισης έκτακτης ανάγκης», τονίζοντας ότι η έλλειψη κεντρικού σχεδιασμού έχει οδηγήσει σε χαοτικές συνθήκες ήδη από την πρώτη εβδομάδα λειτουργίας των σχολείων. Όπως σημειώνουν χαρακτηριστικά: «Η εκπαίδευση δεν μπορεί να λειτουργεί με προσωρινές λύσεις και η κάλυψη των εκπαιδευτικών κενών δεν μπορεί να εξαρτάται από λογικές διαχείρισης έκτακτης ανάγκης. Μια μόλις μέρα μετά τον αγιασμό και τα κενά είναι αμέτρητα αποδεικνύοντας πανηγυρικά ότι η έλλειψη σχεδιασμού και η απουσία πρόνοιας από το Υπουργείο Παιδείας οδηγούν σε σοβαρές δυσλειτουργίες στη λειτουργία των σχολικών μονάδων».

Στο ίδιο μήκος κύματος και η Αγωνιστική Συσπείρωση Εκπαιδευτικών, η οποία χαρακτήρισε «επικοινωνιακή απάτη» τις δηλώσεις περί κανονικότητας. «Η “κανονικότητά” τους δεν είναι τίποτα άλλο παρά υποβάθμιση του δημόσιου σχολείου, εξοικονόμηση στις ανάγκες των παιδιών, εμπορευματοποίηση της μόρφωσης και δώρα και προνόμια στους λίγους», σημειώνει χαρακτηριστικά, καλώντας σε ανατροπή αυτής της πολιτικής.

Τα στοιχεία από τις διευθύνσεις εκπαίδευσης καταδεικνύουν το μέγεθος του προβλήματος: στη Β’ Αθήνας καλύφθηκε μόλις το 25% των κενών στην πρώτη φάση, αφήνοντας 545 θέσεις ανοιχτές. Στα νηπιαγωγεία λείπουν πάνω από 170 εκπαιδευτικοί γενικής και ειδικής αγωγής, ενώ στα τμήματα παράλληλης στήριξης υπολογίζονται περισσότερα από 570 κενά. Σοβαρές ελλείψεις παρατηρούνται και στις ειδικότητες, με ενδεικτικό παράδειγμα τη Γ’ Αθήνας, όπου υπάρχουν μόλις 2 μουσικοί για ολόκληρη τη χρονιά, όταν πέρυσι υπηρετούσαν 24. Στον Πειραιά τα κενά δασκάλων ξεπερνούν τα 20, ενώ πάνω από 30 είναι τα κενά στα τμήματα ένταξης.

Μέσα σε αυτό το εκρηκτικό κλίμα, η υπουργός Παιδείας Σοφία Ζαχαράκη έσπευσε να ανακοινώσει στην ΕΡΤ ότι η β’ φάση των προσλήψεων αναπληρωτών θα γίνει νωρίτερα από κάθε άλλη χρονιά, συγκεκριμένα στις 25 και 26 Σεπτεμβρίου. «Τα κενά στα σχολεία είναι ένα δομικό ζήτημα που θέλοντας και μη θα το αντιμετωπίσουμε», δήλωσε, τονίζοντας ότι η διαδικασία είναι πολύπλοκη και συχνά ανατρέπεται από απρόβλεπτους παράγοντες, όπως άδειες νεοδιόριστων. «Σε έναν μόνο νομό διορίστηκαν 12 νηπιαγωγοί και έλαβαν άδεια οι 6», ανέφερε χαρακτηριστικά.

Η υπουργός πρόσθεσε ότι μέχρι τη Δευτέρα θα υπάρχει ξεκάθαρη εικόνα για τα εναπομείναντα κενά, ώστε να καλυφθούν στη β’ φάση. Παράλληλα εξήγησε πως τα κενά αποτελούν ένα «καθαρά ελληνικό φαινόμενο» λόγω του συγκεντρωτικού συστήματος. «Στις χώρες που αναφέρατε, π.χ. Γερμανία, Βέλγιο, δεν υπάρχει Υπουργός Παιδείας που να γνωρίζει, αυτή τη στιγμή, αν υπάρχει, και που υπάρχει, κενό. Εκεί υπάρχουν αποκεντρωμένα συστήματα όπου οι προσλήψεις γίνονται είτε σε επίπεδο περιφερειών, δήμων ακόμη και σχολείων. Εδώ όμως έχουμε κοινούς πίνακες με μοριοδότηση του ΑΣΕΠ», υπογράμμισε.

Η ίδια κατέληξε ότι το Υπουργείο Παιδείας παραμένει σε διαρκή εγρήγορση, με στόχο να μην χαθεί πολύτιμος διδακτικός χρόνος και να διασφαλιστεί η εύρυθμη λειτουργία των σχολικών μονάδων.

Avatar photo

Ανδρέας Μόσχος

Ο Ανδρέας Μόσχος είναι μέλος της συντακτικής ομάδας του Postnow.gr και αγαπάει τη δημοσιογραφία γιατί του δίνει τη δυνατότητα να μεταφέρει τις ειδήσεις με τρόπο απλό και κατανοητό για όλους. Ασχολείται καθημερινά με θέματα που επηρεάζουν τη ζωή μας – από την κοινωνία και την οικονομία μέχρι τις μικρές λεπτομέρειες της καθημερινότητας. Πιστεύει στην αξία της σωστής πληροφόρησης και γράφει με στόχο να είναι πάντα δίπλα στον αναγνώστη, με λόγο καθαρό, άμεσο και ανθρώπινο.