Τέλος στα παλιά αυτοκίνητα: Πότε θα αποσυρθούν – Τα κριτήρια και το χρονοδιάγραμμα

Η Ευρωπαϊκή Ένωση προωθεί νέα πολιτική απόσυρσης οχημάτων με στόχο να περιοριστούν οι ρύποι, να ανανεωθεί ο στόλος και να προστατευθεί η ποιότητα του αέρα στις πόλεις.

Τέλος στα παλιά αυτοκίνητα: Πότε θα αποσυρθούν – Τα κριτήρια και το χρονοδιάγραμμα
Σύνοψη από το Postnow.gr AI
  • Η Ευρωπαϊκή Ένωση προγραμματίζει τη σταδιακή απόσυρση παλαιών οχημάτων για τη μείωση των εκπομπών ρύπων.
  • Η μέση ηλικία των οχημάτων στην Ελλάδα είναι 17,3 χρόνια, καθιστώντας την ανάγκη ανανέωσης επιτακτική.
  • Ορισμένα κριτήρια θα καθορίζουν ποια οχήματα θα οδηγούνται υποχρεωτικά σε απόσυρση, όπως η μακρά ακινησία ή η αποτυχία σε ΚΤΕΟ.
  • Το χρονοδιάγραμμα προβλέπει την απόσυρση των αυτοκινήτων Euro 1 το 2026 και των Euro 6 έως το 2050.
  • Οι προκλήσεις για τους οδηγούς στην Ελλάδα περιλαμβάνουν την προσαρμογή των κινήτρων και των πολιτικών μετακίνησης.
Το κείμενο της σύνοψης από το AI ελέγχεται από έμπειρους δημοσιογράφους.

Ένα εκτεταμένο σχέδιο για τη σταδιακή απόσυρση παλαιών οχημάτων έχει τεθεί στο επίκεντρο των συζητήσεων της Ευρωπαϊκής Ένωσης, με στόχο τη μείωση των εκπομπών ρύπων και την ανανέωση του στόλου αυτοκινήτων σε όλα τα κράτη-μέλη.

Η νέα ευρωπαϊκή στρατηγική στοχεύει στη βελτίωση της ποιότητας του αέρα στις πόλεις, καθώς τα γερασμένα οχήματα θεωρούνται ένας από τους βασικούς παράγοντες επιβάρυνσης του περιβάλλοντος. Η προωθούμενη πολιτική αναμένεται να επηρεάσει ιδιαίτερα χώρες όπως η Ελλάδα, όπου η μέση ηλικία των οχημάτων παραμένει από τις υψηλότερες στην Ευρώπη.

Με μέσο όρο ηλικίας 17,3 χρόνια, ο ελληνικός στόλος συγκαταλέγεται στους πλέον «γερασμένους», κάτι που αυξάνει την ανάγκη για άμεση ανανέωση.

Η Ε.Ε. επισημαίνει ότι η αντικατάσταση των παλαιών αυτοκινήτων αποτελεί κρίσιμο βήμα για τον περιορισμό των εκπομπών και την ευθυγράμμιση με τα σύγχρονα περιβαλλοντικά πρότυπα. Τα παρωχημένα οχήματα παρουσιάζουν υψηλή κατανάλωση καυσίμου και μειωμένα επίπεδα ασφάλειας, γεγονός που καθιστά τις αλλαγές ακόμη πιο επιτακτικές.

Στο πλαίσιο αυτό, έχουν οριστεί συγκεκριμένα κριτήρια που θα καθορίζουν ποια οχήματα θα οδηγούνται υποχρεωτικά σε απόσυρση. Οχήματα σε μακρά ακινησία, που παραμένουν εκτός κυκλοφορίας για μεγάλο διάστημα, θα θεωρούνται απόβλητα και θα προωθούνται προς ανακύκλωση. Παράλληλα, όσα δεν έχουν περάσει ΚΤΕΟ για δύο συνεχόμενα χρόνια ή απέτυχαν στον τεχνικό έλεγχο χωρίς να επισκευαστούν, θα υποχρεώνονται σε απόσυρση. Στις περιπτώσεις σοβαρών βλαβών, όπως σε κινητήρα ή κιβώτιο ταχυτήτων, αν το κόστος επισκευής ξεπερνά την εμπορική αξία του οχήματος, η απόσυρση θα θεωρείται η ενδεδειγμένη λύση.

Το πιο καθοριστικό στοιχείο του νέου πλαισίου είναι το χρονοδιάγραμμα απόσυρσης που έχει προτείνει η ACEA και το οποίο αναμένεται να αποτελέσει τη βάση για τις ευρωπαϊκές αποφάσεις. Το πρόγραμμα προβλέπει σταδιακή κατάργηση των πιο ρυπογόνων προδιαγραφών, ξεκινώντας ήδη από το 2026. Συγκεκριμένα, η απόσυρση των αυτοκινήτων Euro 1 προβλέπεται να ξεκινήσει το 2026, ενώ τα Euro 2 θα αποχωρήσουν το 2030. Στη συνέχεια, τα Euro 3 θα αποσυρθούν το 2034, τα Euro 4 το 2039, τα Euro 5 το 2043 και τα Euro 6 έως το 2050.

Με αυτό το εκτεταμένο χρονοδιάγραμμα, η Ευρωπαϊκή Ένωση επιδιώκει την πλήρη εξάλειψη των παλαιότερων προδιαγραφών μέσα στις επόμενες δεκαετίες, ενισχύοντας την υιοθέτηση πιο καθαρών τεχνολογιών. Η μετάβαση αυτή χαρακτηρίζεται ως κρίσιμη για την ευρωπαϊκή κλιματική πολιτική, καθώς η ανανέωση του στόλου αναμένεται να συμβάλει ουσιαστικά στη μείωση των εκπομπών και στη δημιουργία ενός πιο πράσινου μεταφορικού συστήματος.

Οι αλλαγές αυτές, ωστόσο, φέρνουν προκλήσεις για τους οδηγούς, ειδικά σε χώρες όπου τα παλιά οχήματα χρησιμοποιούνται εκτεταμένα. Η Ελλάδα θα χρειαστεί να προσαρμόσει τα κίνητρα, τα προγράμματα απόσυρσης και τις πολιτικές μετακίνησης, ώστε να διευκολύνει τη μετάβαση σε ένα σύγχρονο και λιγότερο ρυπογόνο στόλο. Οι εξελίξεις δείχνουν ότι μέσα στα επόμενα χρόνια η αυτοκίνηση στην Ευρώπη θα αλλάξει ριζικά.

Avatar photo

Ανδρέας Μόσχος

Ο Ανδρέας Μόσχος είναι μέλος της συντακτικής ομάδας του Postnow.gr και αγαπάει τη δημοσιογραφία γιατί του δίνει τη δυνατότητα να μεταφέρει τις ειδήσεις με τρόπο απλό και κατανοητό για όλους. Ασχολείται καθημερινά με θέματα που επηρεάζουν τη ζωή μας – από την κοινωνία και την οικονομία μέχρι τις μικρές λεπτομέρειες της καθημερινότητας. Πιστεύει στην αξία της σωστής πληροφόρησης και γράφει με στόχο να είναι πάντα δίπλα στον αναγνώστη, με λόγο καθαρό, άμεσο και ανθρώπινο.