Γιατί το κόκκινο τιμολόγιο προκαλεί αντιδράσεις – Οι προτάσεις ΔΕΗ, ZeniΘ
Οι πάροχοι ηλεκτρικής ενέργειας αντιδρούν έντονα στο νέο «κόκκινο» τιμολόγιο που προωθεί η ΡΑΑΕΥ, εξηγώντας γιατί θεωρούν προβληματική τη χρωματική σήμανση και προτείνοντας λύσεις που θα ευνοήσουν την αγορά και τους καταναλωτές.

Η αγορά ηλεκτρικής ενέργειας βρίσκεται σε φάση έντονης κινητικότητας, καθώς η Ρυθμιστική Αρχή Αποβλήτων, Ενέργειας και Υδάτων (ΡΑΑΕΥ) σχεδιάζει να εισαγάγει το νέο «κόκκινο» τιμολόγιο. Αν και οι προμηθευτές, δημόσιοι και ιδιωτικοί, αναγνωρίζουν τη χρησιμότητα ενός νέου ευέλικτου προϊόντος που θα διευρύνει τις επιλογές για τους καταναλωτές, εντούτοις η επιλογή του κόκκινου χρώματος έχει προκαλέσει ανησυχίες. Το χρώμα αυτό, όπως υποστηρίζουν, συνδέεται παραδοσιακά με κινδύνους, απαγορεύσεις και αποτροπή, κάτι που μπορεί να αποθαρρύνει το κοινό από την επιλογή του νέου τιμολογίου.
Γιατί το κόκκινο χρώμα θεωρείται αποτρεπτικό
Η ΔΕΗ στην τοποθέτησή της ξεκαθαρίζει ότι «το κόκκινο χρώμα είναι παραδοσιακά συνυφασμένο με σήματα κινδύνου, προειδοποίησης ή επείγουσας ανάγκης». Μια τέτοια επιλογή, υποστηρίζει, μπορεί να επηρεάσει αρνητικά την ψυχολογία του καταναλωτή, ακόμα κι αν το ίδιο το προϊόν είναι προς όφελός του. Για αυτόν τον λόγο, η ΔΕΗ προτείνει να χρησιμοποιηθεί το μωβ ή ένα ουδέτερο χρώμα που δεν θα προκαλεί φόβο ή αμφιβολία.
Ανάλογες ανησυχίες εκφράζει και η ZeniΘ, σημειώνοντας ότι το κόκκινο συνδέεται στο μυαλό των καταναλωτών με υψηλό κόστος ή ξαφνικές αυξήσεις, γεγονός που θα μπορούσε να μειώσει τη ζήτηση και να οδηγήσει τους πελάτες μακριά από τα νέα τιμολόγια.
Εναλλακτικές προτάσεις των παρόχων
Οι προμηθευτές ρεύματος ζητούν από τη ΡΑΑΕΥ να εξετάσει πιο φιλικές χρωματικές επιλογές, όπως γαλάζιο, ροζ ή μωβ. Χρώματα που δεν δημιουργούν αρνητικούς συνειρμούς και μπορούν να συνυπάρξουν με τις ήδη καθιερωμένες κατηγορίες των «πράσινων», «κίτρινων», «μπλε» και «πορτοκαλί» τιμολογίων. Στόχος είναι το νέο προϊόν να ενταχθεί ομαλά στην αγορά και να μην στιγματιστεί από την ίδια του την εμφάνιση.
Ζήτημα ευελιξίας στο νέο πλαίσιο
Η συζήτηση όμως δεν περιορίζεται μόνο στο χρώμα. Οι εταιρείες, μεταξύ αυτών η ΔΕΗ, η NRG, ο Ήρων, η Volton και η εταιρεία Φυσικό Αέριο, ζητούν να ενισχυθεί η ευελιξία του νέου ρυθμιστικού πλαισίου. Υπογραμμίζουν ότι δεν πρέπει να επιβάλλεται μόνο ένα σταθερό και ένα ευέλικτο στοιχείο χρέωσης, αλλά να υπάρχει η δυνατότητα διαμόρφωσης περισσότερων παραμέτρων. Έτσι θα μπορέσουν οι πάροχοι να διαφοροποιήσουν τα προϊόντα τους, να καινοτομήσουν και να ενισχύσουν τον ανταγωνισμό.
Οι προτάσεις για προωθητικές ενέργειες
Η ΔΕΗ βάζει στο τραπέζι και το θέμα των προωθητικών ενεργειών. Ζητά να δοθεί η δυνατότητα στους παρόχους να εφαρμόζουν εκπτώσεις ή ειδικές παροχές σε συγκεκριμένες περιόδους, ώστε να προσελκύσουν νέους πελάτες και να ενισχύσουν την πιστότητα των υφιστάμενων. Παράλληλα, προτείνει να προβλέπεται ρυθμιστικά η δυνατότητα μονομερών τροποποιήσεων σε ευέλικτες συμβάσεις, εφόσον αυτές είναι ευνοϊκές για τον καταναλωτή ή απαιτούνται από το θεσμικό πλαίσιο.
Η στάση της ZeniΘ και το αίτημα για ελευθερία κινήσεων
Η ZeniΘ, με τη σειρά της, υπογραμμίζει την ανάγκη για μέγιστη δυνατή ελευθερία στη δημιουργία νέων προϊόντων. Τονίζει ότι δεν πρέπει να τεθούν περιορισμοί που θα φρενάρουν την ανάπτυξη καινοτόμων πακέτων ή συνδυαστικών προσφορών. Παράλληλα, ζητά να επιτραπεί στους παρόχους να διαθέτουν τα ευέλικτα τιμολόγια οποιαδήποτε στιγμή μέσα στον μήνα, ώστε να ανταποκρίνονται στις συνθήκες της αγοράς σε πραγματικό χρόνο.
Το μήνυμα προς τη ΡΑΑΕΥ
Το κοινό αίτημα των παρόχων προς τη ΡΑΑΕΥ είναι σαφές: να επανεξεταστεί η επιλογή του κόκκινου χρώματος και να θεσπιστεί ένα πλαίσιο που θα δίνει ουσιαστική ευελιξία. Μόνο έτσι, όπως υποστηρίζουν, θα μπορέσει η αγορά να παραμείνει ανταγωνιστική και να προσφέρει πραγματικά οφέλη στους καταναλωτές.
Ακολούθησε το Postnow.gr στο Facebook για όλες τις τελευταίες ειδήσεις