Τέλος τα διόδια στις Εθνικές Οδούς – Έτσι λειτουργεί το νέο σύστημα

Η Ελλάδα αλλάζει εποχή στις οδικές μετακινήσεις, καθώς το σύστημα της χιλιομετρικής χρέωσης επεκτείνεται παντού, με τους οδηγούς να πληρώνουν μόνο για τα χιλιόμετρα που διανύουν.

Τέλος τα διόδια στις Εθνικές Οδούς - Έτσι λειτουργεί το νέο σύστημα

Το παραδοσιακό σύστημα πληρωμής διοδίων, όπως το γνωρίζουμε σήμερα, οδεύει προς το τέλος του. Σύντομα, οι οδηγοί στους ελληνικούς αυτοκινητόδρομους θα πληρώνουν μόνο για την πραγματική απόσταση που διανύουν, χάρη στην εφαρμογή του συστήματος χιλιομετρικής χρέωσης. Το νέο αυτό μοντέλο φιλοδοξεί να κάνει πιο δίκαιη τη χρέωση των διοδίων, να μειώσει τις καθυστερήσεις στους σταθμούς και να διευκολύνει την οδήγηση με τεχνολογικά μέσα τελευταίας γενιάς.

Η αρχή έγινε ήδη από την Ολυμπία Οδό, τον αυτοκινητόδρομο που συνδέει Ελευσίνα, Κόρινθο και Πάτρα. Από τον Ιανουάριο του 2021, η Ολυμπία Οδός εφαρμόζει πιλοτικά το σύστημα ΟΛΥΜΠΙΑ PASS Hybrid, ένα έξυπνο μοντέλο ηλεκτρονικής πληρωμής που προσαρμόζει το κόστος των διοδίων στη διανυθείσα απόσταση.

Με τη χρήση του πομποδέκτη ΟΛΥΜΠΙΑ PASS, κάθε οδηγός πληρώνει αρχικά το πλήρες ποσό της ζώνης διοδίων, ωστόσο, αν εξέλθει νωρίτερα από το τέλος της συγκεκριμένης ζώνης, του επιστρέφεται αυτόματα η διαφορά. Η διαδικασία γίνεται ψηφιακά, χωρίς καμία ενέργεια από τον χρήστη, προσφέροντας άνεση, διαφάνεια και δικαιοσύνη.

Πολλοί οδηγοί εκφράζουν ήδη την ικανοποίησή τους, καθώς θεωρούν ότι το νέο σύστημα «είναι το πιο δίκαιο που θα μπορούσε να εφαρμοστεί». Η επιτυχία του μοντέλου έχει οδηγήσει στην απόφαση για επέκταση της χιλιομετρικής χρέωσης και σε άλλους ελληνικούς αυτοκινητόδρομους.

Το επόμενο μεγάλο βήμα θα γίνει στον άξονα Πάτρα – Πύργος, ο οποίος αποτελεί προέκταση της Ολυμπίας Οδού και έχει μήκος 75 χιλιομέτρων. Από αυτά, τα 65 χιλιόμετρα έχουν ήδη δοθεί στην κυκλοφορία, ενώ τα υπόλοιπα 10 χιλιόμετρα (Μιντιλόγλι – Καμίνια) αναμένεται να ολοκληρωθούν μέχρι τα τέλη Νοεμβρίου 2025. Η ολοκλήρωση του έργου θα σημάνει και την έναρξη της πλήρους λειτουργίας του νέου συστήματος.

Σε επικοινωνία με εκπρόσωπο της Ολυμπίας Οδού, διευκρινίστηκε ότι η χιλιομετρική χρέωση δεν έχει ακόμη τεθεί σε ισχύ για το τμήμα Πάτρα – Πύργος, κάτι που θα γίνει αργότερα, όταν ο αυτοκινητόδρομος παραδοθεί πλήρως στην κυκλοφορία.

Προς το παρόν, διόδια πληρώνουν μόνο οι οδηγοί που διέρχονται από το τμήμα Κυλλήνη – Πύργος (29 χλμ.), όπου λειτουργούν ο μετωπικός σταθμός Πύργου και ο πλευρικός σταθμός Αμαλιάδας. Αντίθετα, στη ζώνη Μιντιλόγλι – Κυλλήνη (46 χλμ.), οι οδηγοί δεν πληρώνουν διόδια, καθώς το έργο βρίσκεται ακόμη σε φάση ολοκλήρωσης.

Η χιλιομετρική χρέωση θεωρείται πλέον μονόδρομος για το μέλλον των ελληνικών αυτοκινητοδρόμων, καθώς ενσωματώνει τεχνολογίες «έξυπνης μετακίνησης» και δημιουργεί ένα σύστημα που χρεώνει με βάση τη χρήση και όχι με σταθερό ποσό. Έτσι, οι οδηγοί πληρώνουν μόνο για ό,τι πραγματικά χρησιμοποιούν, κάτι που μεταφράζεται σε μείωση κόστους και δικαιότερη μεταχείριση για όλους.

Το νέο μοντέλο έρχεται να αλλάξει τον τρόπο που κινούμαστε στους εθνικούς δρόμους, συνδυάζοντας τεχνολογία, δίκαιη χρέωση και ταχύτερη διέλευση. Το επόμενο διάστημα αναμένεται να ανακοινωθεί πότε θα επεκταθεί και σε άλλους μεγάλους οδικούς άξονες της χώρας.

Avatar photo

Ανδρέας Μόσχος

Ο Ανδρέας Μόσχος είναι μέλος της συντακτικής ομάδας του Postnow.gr και αγαπάει τη δημοσιογραφία γιατί του δίνει τη δυνατότητα να μεταφέρει τις ειδήσεις με τρόπο απλό και κατανοητό για όλους. Ασχολείται καθημερινά με θέματα που επηρεάζουν τη ζωή μας – από την κοινωνία και την οικονομία μέχρι τις μικρές λεπτομέρειες της καθημερινότητας. Πιστεύει στην αξία της σωστής πληροφόρησης και γράφει με στόχο να είναι πάντα δίπλα στον αναγνώστη, με λόγο καθαρό, άμεσο και ανθρώπινο.