Αρχική » Οικονομία » Ξεμπλοκάρει ο σιδηρόδρομος: Τι φρενάρει την αναδιοργάνωση και πώς προσπαθεί να ξεπεραστεί

Ξεμπλοκάρει ο σιδηρόδρομος: Τι φρενάρει την αναδιοργάνωση και πώς προσπαθεί να ξεπεραστεί

Το πρόβλημα εντοπίζεται σε δεκάδες παλαιές μισθώσεις που εξακολουθούν να καταλαμβάνουν σημεία-κλειδιά.

Η ελληνική κυβέρνηση προσπαθεί να επανασχεδιάσει τη λειτουργία του σιδηροδρομικού συστήματος, όμως ορισμένοι μηχανισμοί φαίνεται να φρενάρουν την πρόοδο, εκθέτοντας ακόμα και κορυφαίους υπουργούς. Ενώ ο Χρήστος Σταϊκούρας και ο Κωνσταντίνος Κυρανάκης είχαν δηλώσει δημόσια ότι επίκειται η μεταφορά του τροχαίου υλικού από τη ΓΑΙΑΟΣΕ σε μια νέα εταιρεία, τη «Σιδηρόδρομοι Ελλάδος ΜΑΕ», η πραγματικότητα που αποτυπώνεται στο νομοσχέδιο δείχνει μια εντελώς διαφορετική εικόνα.

Συγκεκριμένα, με βάση τα άρθρα 51 και 52 του πρόσφατου Σχεδίου Νόμου που κατατέθηκε στη Βουλή, η ΓΑΙΑΟΣΕ παραμένει αρμόδια για τη διαχείριση του τροχαίου υλικού. Μάλιστα, αποκτά πλέον την ευχέρεια να αξιοποιεί το αποθεματικό της όχι μόνο για συντήρηση και ανακατασκευή αλλά και για την αγορά ή ενοικίαση νέων συρμών. Αυτό κρίνεται αναγκαίο, καθώς μεγάλο μέρος του ταμείου μένει ανεκμετάλλευτο, την ώρα που υπάρχει επιτακτική ανάγκη για την αναβάθμιση των μέσων μεταφοράς. Η δυνατότητα ενοικίασης μπορεί να δημιουργήσει και πρόσθετα έσοδα για την εταιρεία, ενώ ταυτόχρονα ενισχύει τη στρατηγική ανανέωσης του στόλου.

Επιπλέον, προβλέπεται πως η ΓΑΙΑΟΣΕ αποκτά πλέον και το δικαίωμα να καταγγέλλει μονομερώς παλιές μισθώσεις ακινήτων, εφόσον συντρέχουν συγκεκριμένοι λόγοι. Η λύση των συμβάσεων μπορεί να αποφασιστεί όταν απαιτείται η χρήση των χώρων για ιδία λειτουργία, για νέα έργα υποδομής, ή για παρεμβάσεις που σχετίζονται με την αναβάθμιση του σιδηροδρόμου και των σταθμών.

Το πρόβλημα εντοπίζεται σε δεκάδες παλαιές μισθώσεις που εξακολουθούν να καταλαμβάνουν σημεία-κλειδιά, εμποδίζοντας την πρόοδο. Όπως καταγράφεται στην αιτιολογική έκθεση, υπάρχουν περιπτώσεις όπου η παρουσία των ενοικιαστών μπλοκάρει έργα ζωτικής σημασίας, όπως η υπογειοποίηση του δικτύου στα Σεπόλια, η νέα γραμμή του Προαστιακού στη Δυτική Αττική, αλλά και η συνολική αναβάθμιση των υπηρεσιών και των εγκαταστάσεων που αφορούν το επιβατικό κοινό.

Οι αρμόδιοι σημειώνουν: «έχουν ανακύψει σοβαρά προβλήματα με παλαιές μισθώσεις, οι οποίες κατέχουν κρίσιμους χώρους εντός των εκτελούμενων ή υπό σχεδιασμό σιδηροδρομικών έργων. Η χρήση αυτών των μισθίων παρακωλύει ουσιωδώς τα έργα καθώς και τις σχεδιαζόμενες αναπλάσεις, προκαλώντας ζητήματα ως προς την ολοκλήρωση των έργων ή αδυναμίας ανάπλασης και ανάπτυξης κρίσιμων κτιριακών εγκαταστάσεων».

Η λύση, σύμφωνα με την κυβέρνηση, έρχεται μέσα από νομικές αλλαγές που θα επιτρέψουν στην εταιρεία να ξεμπλοκάρει χώρους που είναι απαραίτητοι για το μέλλον του σιδηρόδρομου. Ωστόσο, απομένει να φανεί αν αυτές οι θεσμικές παρεμβάσεις θα εφαρμοστούν άμεσα ή θα παραμείνουν στα χαρτιά, καθώς παρόμοιες πρωτοβουλίες στο παρελθόν δεν κατάφεραν να προχωρήσουν λόγω αντιδράσεων και αδράνειας.

Ανδρέας Μόσχος
Ο Ανδρέας Μόσχος είναι μέλος της συντακτικής ομάδας του Postnow.gr και αγαπάει τη δημοσιογραφία γιατί του δίνει τη δυνατότητα να μεταφέρει τις ειδήσεις με τρόπο απλό και κατανοητό για όλους. Ασχολείται καθημερινά με θέματα που επηρεάζουν τη ζωή μας – από την κοινωνία και την οικονομία μέχρι τις μικρές λεπτομέρειες της καθημερινότητας. Πιστεύει στην αξία της σωστής πληροφόρησης και γράφει με στόχο να είναι πάντα δίπλα στον αναγνώστη, με λόγο καθαρό, άμεσο και ανθρώπινο.